En fallen ek

Varje stor ek har börjat som ett litet groende ekollon

Tänk om jag hade planerat mina morgonaktiviteter annorlunda då hade jag kunnat hamna under den stora eken som idag föll som en fura över vårt uthus. Väl inne i Naturens Hus med lite kirskål och midsommarblomster i handen hörde jag ett kraftigt kraschande ljud och en dov duns och tänkte att vårt hus hade gått sönder, men vid en snabb koll så verkade allt OK, så jag jobbade vidare. Det visade sig senare att det istället var uthuset som råkade vara i vägen för den stora eken, som idag fick ett hastigt slut som ett stort och ståtligt träd. Kanske började just detta träd att spira och gro redan i början av 1700-talet.

Märkligt att ett så stort träd bara kan falla helt utan stormvindar. Jag ryser när jag tänker på att just där brukar vi stå med våra små barn när vi delar ut håvar och hinkar innan vi går till dammen och letar efter liv, men är oerhört tacksam att ingen stod där idag.
Ann

Ett svar

  1. Whääää!

Kommentera

