Bakåtsträvande ingen framgångsväg

Förbud mot bakåtsträvande?

Jan Björklund underkänner förslaget till ny kursplan i geografi och därmed står ursprungsförslagets helhetssyn på geografiämnet i skarp kontrast till hans förändringar.

Jan Björklund strävar åter till gammaldags rabblande av namnkunskap, skriver en rad professorer och lärare i dagens Svenska Dagbladet. Det moderna geografiämnet integrerar naturvetenskap och samhällsvetenskap och ger verktyg för att hantera frågor om hållbar utveckling kopplat till samband mellan natur, människa och samhälle. Regeringens ändrade kursplan speglar förra sekelskiftets svunna tid men världen inte längre ser ut som för hundra år sedan påpekar dessa personer som arbetar med ämnet.

De tydliggör även att man inte uppnår Skolverkets önskvärda kunskapsmål, om eleverna arbetar med att redovisa svenska landskap eller räkna upp fakta om något europeiskt land avseende antalet människor som bor i landet, vilket språk de talar, vad huvudstaden heter och namn på några floder och berg. Denna kunskapsförmedling som Björklund önskar införa bygger istället på 1800-talets geografiämne och speglar den tidens bildningsideal.

Tänk så huvudlöst att ge sig på att förändra i detta väl genomarbetade dokument. Ett dokument som dessa kunniga yrkespersoner har lagt ned sin tid på, för att bidra till  en mer modern och verklighetsanknuten undervisning.

Ann

Annonser

6 svar

  1. Nioåringar ska redogöra för globala sammanhang? Lägg ner svamlet.

    • Nej naturligtvis skall inte de yngsta svara för detta.
      De skall ta upp miljöfrågorna utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och matvaror.
      Samt gå igenom grundläggande mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnets
      rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
      Man kan läsa i den nya kursplanen i denna PDF
      http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/21/84/Geografi.pdf
      Ann

  2. Jag har personligen mött 16-åringar som inte vet, att Örebro ligger norr om Jönköping. Du underskattar hur vilsen någon känner sig, som har så bristfällig orientering i rummet.

    • Nej det är ju inte bra, men det skall som tur är ingå som del av undervisningen under skolåren 4-6.
      I kursplanen står det att följande centrala innehåll gäller för åk 4-6:
      Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg, hav och vatten i Sverige samt
      huvuddragen för övriga Norden. Men även namn och läge på övriga Europas länder samt viktigare öar, vatten, berg, regioner
      och orter. Dessutom skall man arbeta med kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och
      tematiska kartor.
      Ann

  3. Men nyss kallade du ju det för ”bakåtsträvande” att inkludera det, som du nu anser ”som tur är [ska] ingå som del av undervisningen” efter regeringens ingripande.

    Björklund skriver: ”..regeringen har lagt till mål i kursplanen för geografi om att elever även ska ha vissa faktakunskaper i geografi. Till exempel, för mellanstadiet, namn och läge på Europas länder. Och i högstadiet viktigare länder, hav, öknar och storstäder i övriga världen. Det är dessa tillägg som upprör kritikerna.”

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fakta-och-samband-hor-ihop_5660547.svd

  4. Världen har förändrats och globaliseringen går allt snabbare. Våra barn kommer behöva kunskaper som gör dem bättre rustade för detta. Ämnet geografi består av så mycket mer än namn på åar och städer, men det har ett begränsat antal timmar, så det gäller att få med så mycket som möjligt för en god grund att stå på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: