Spara och ta till vara?

Nu är det hög tid att plocka ner sina äpplen och fundera över hur man kan ta tillvara dem på bästa sätt. Sedan 30 år tillbaka har jag en äppelsvarv/skalare som kan både skala, skiva och kärna ur äpplen snabbt och lätt. Utvecklingen har gått framåt kan jag konstatera när jag ser att de nya produkterna på marknaden har förbättrats. Min äppelskalare måste skruvas fast i bordskivan som en skrivbordslampa förr i tiden, men de nya de sugs enkelt fast på underlaget med en liten spak.

Med en sådan hjälpreda i köket så blir det kul att skala och ta tillvara äpplena tycker både barn och vuxna kan jag intyga. Äppelskalaren har även gästspelat i barnens klassrum och sedan har där hängt långa rader med äppelringar på tork.

Detta år var det faktiskt en äppelskalare som blev nominerad till årets trädgårdsprodukt 2010, men vann gjorde en snygg odlingslåda. Nu kan man hitta skalare i lite olika prisklasser, allt från 199 – 344 kronor. Kanske en bra julklapp till den som har allt.

Torkning var förr en vanlig metod för att bevara sina olika grödor, men nu har vi tillgång till allt när som helst i butik, så därför har man inte vanan inne att ta till vara i samma utsträckning som tidigare. 

När man väl hade torkat sin skörd så gällde det även att förpacka allt på bästa sätt så att de olika produkterna höll sig torra och kunde bevaras länge.

Själv var jag tidigare flitig och torkade både frukt, blad och svampar, men man hinner inte allt. Jag har åtminstone kunskapen och kan föra den vidare om någon nu bara är intresserad.

Ann

(har försökt sätta in flera bilder men det vill inte fungera tyvärr)

 

Kommentera

