Flyta eller sjunka?

Lärarhandledningen till NTA-temat Flyta eller sjunka

På skolbänken

I dag har jag varit på en träff hos NTA Stockholm, för all oss som anordnar de olika tematräffarna i Stockholm. Vi fick testa några olika aktiviteter, men eftersom jag var tvungen att gå tidigare så undrar jag om vår bil möjligtvis rullade längst? Vi fick även diverse olika små saker som vi skulle fundera över huruvida de skulle flyta eller sjunka om vi stoppade dem i lådan med vatten. Vi fick även med hjälp av en klump modellera konstruera något som skulle kunna bära så många kulor som möjligt utan att sjunka. Jag testade en modell som efterliknade ett blad av jättenäckrosen, men den lyckades tyvärr inte bära mest kulor.

NTA – naturvetenskap och teknik för alla – ett skolutvecklingsprogram

NTA är en verksamhet med rötter i USA som syftar till att stödja och vidareutveckla lärares och elevers intresse för biologi, fysik, kemi och teknik. Det finns 16 olika teman som pedagogerna kan välja mellan och för att få tillgång till arbetsmaterialet så måste man gå igenom en helsdagsutbildning. Varje tema är indelat i flera uppdrag, som slutligen ger en helhet. Bra idé tycker jag och dessutom väl genomtänkta material som skapar nyfikenhet.

Härligt att få sitta på den så kallade skolbänken

Ann

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: