100 år i dag!

 

Nyckel en vikingatida kvinnosymbol

Den internationella kvinnodagen firar i år 100 år och med denna särskilda dag uppmärksammas ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen.  Från början var kampen för kvinnlig rösträtt en viktig fråga. i Sverige, fattades först 1919 beslut om lika och allmän rösträtt för kvinnor och män. De första valen då kvinnor deltog hölls först år 1921 och då invaldes även de första kvinnorna till andra kammaren. Nu börjar andelen kvinnor i riksdagen närma sig 50 procent.

Jag minns att min farmor berättade för mig att det verkligen var en stor dag når hon fick gå och rösta. Tänk att nu tar jag det för givet, men för henne var det en stor förändring. Farmor som var hemmafru hade infört en egen ledig dag i veckan. Det var just fredagarna som hon hade ledigt och då for hon till Stockholm och unnade sig bad, bastu och lunch.  Hon sa frihet är inget man får det är något man tar sig.

Det brukar jag tänka på ibland men inte har man samma tåga som farmor

Ann

Kommentera

