Roslagsbanan går åter in mot Östra station

Tidigare slutstationen vid Engelbrektsplan

Tidigare slutstationen vid Engelbrektsplan

Roslagsbanan upprustad

Sedan i söndags trafikeras Roslagsbanan fullt ut. Under hela sommaren och hösten har banan rustats men nu skall åter tågen börja gå ända in mot Stockholms östra. Under renoveringen har nästan allt bytts ut – underlag, spår, och ledningar. Dessutom har bangården på Stockholms östra moderniserats och förbättrats.

De första tågen för persontrafik började rulla 1885 och sedan dess har många förändringar gjorts med både upprustningar och nedläggningar av vissa sträckor. Det var tidigare möjligt att resa ända fram till Engelbrektsplan intill Humlegården.

 

Nya stationen Universitet som den skall se ut när den är färdig (till vänster i bild koloniträdgårdar och T-banan)

Nya stationen Universitet som den skall se ut när den är färdig (till vänster i bild koloniträdgårdar och T-banan)

Frescati station försvinner

Under sommaren har även arbetet med den nya stationen vid Universitetet påbörjats och det beräknas vara klart vid årsskiftet. Den gamla stationen Universitet kommer att vara öppen fram till det att den nya stationen tas i bruk. Station Frescati är däremot nedlagd, men en ny gångväg kommer att anläggas från den nya stationen Universitetet ned mot Bergianska trädgården. Stationen Universitet hette tidigare Experimentalfältet.

Vi ser fram emot att den nya stationen öppnas och att våra besökare åter kan komma med Roslagsbanan. Hoppas dock det blir fler tågstopp än vad det var vid Frescati.

Ann

Annonser

5 svar

  1. Ah, jag minns när tågen gick ned till Engelbrektsplan – fast det såg inte ut som på bilden. SÅ gammal är jag inte. Men det var väl bara Djursholmstågen som gick ända dit?
    Margaretha
    som tog Roslagsbanan till och från skolan varje dag

  2. Tyvärr har jag bara mina ”inre bilder”, men det borde väl gå att hitta riktiga bilder någonstans.
    Kom just att tänka på att Lidingöbanan också stannade vid Humlan på den tiden – fast en bit därifrån.
    Margaretha

  3. Djursholmståget kom in till spår 5 och 6 som låg i gatuplanet vid Östra Station, det var dessa två spår som förlängdes ner till Engelbrektsplan. Spår 1-4 kom in en våning för högt på Östra Station, kunde inte förlängas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: